SKMonitor
2021-2027
Dokumenty programovacieho obdobia [8]
2014-2020
Rozpočet [6]
Čerpanie pomoci [14]
Dokumenty programovacieho obdobia [6]
OP Integrovaná infraštruktúra [10]
OP Efektívna verejná správa
OP Technická pomoc [6]
OP - ostatné [1]
Monitorovacie výbory [5]
Hodnotenia a správy [19]
Horizontálne priority [6]
Nórske fondy 2014-2021 [2]
2007-2013
Rozpočet [5]
Čerpanie pomoci [6]
Dokumenty programovacieho obdobia [6]
OP Informačná spoločnosť (OPIS) [11]
OPIS Projekty
OPIS Hodnotiace správy [7]
Monitorovacie výbory [1]
Hodnotenia SR [22]
Hodnotenia EK [1]
Horizontálne priority [12]
Nórske fondy 2009-2014 [7]
2004-2006
Rozpočet [4]
Čerpanie pomoci [6]
Dokumenty programovacieho obdobia [9]
Monitorovanie [2]
Hodnotenia [4]
Nórske fondy 2004-2009 [3]
< 2004
Rozpočet [1]
Čerpanie pomoci [3]
Dokumenty programovacieho obdobia [1]
Korupcia
Korupčné vzory v schémach pomoci EÚ [12]
Korupcia v krajinách EÚ [1]
Potieranie korupcie [6]
OLAF [1]
Téma korupcie pri Eurofondoch v médiách
Téma zbytočných investícií v médiách [3]
Informácie
Informácie a verejná kontrola [5]
Digitálna kontrarevolúcia [4]
Informatizácia v SR [1]
Informačné systémy [17]
Otvorené dáta [3]
Publicita [3]
Sú eurofondy pre SR výhodné? [5]
Spisy a ich archivácia [1]
Prístup k informáciám [13]
Téma Eurofondov v médiách [3]
EU Fondy
Úvod do Eurofondov [7]
Organizačná štruktúra distribúcie európskej pomoci v SR [10]
Globálne granty a finančné nástroje [7]
Systém hodnotení, kontrôl a auditov EF [2]
Chronológia vstupu SR do EÚ [1]
Regionálna politika v SR [1]
Správy o kohézii 1996-2017 [1]
Kohézny Fond 1996-2008 [1]
EU semester [1]
Fond solidarity [1]
ISPA [1]
Európske zoskupenia územnej spolupráce (EZÚS) [1]
Správy o štrukturálnych fondoch [1]
Nezávislé hodnotenia [2]
Program stability [1]
Národný program reforiem [1]
Administratívne kapacity pre EF v SR [4]
Eurofondy v štátoch V4 [1]
Aktéri
Európska komisia [3]
DG Regio (regionálna politika) [7]
DG EMPL (sociálne veci) [2]
Úrad vlády [1]
Zastúpenie EK na Slovensku [2]
Stále zastúpenia SR pri EÚ v Bruseli (SZ EÚ Brusel) [2]
Európske zoskupenia územnej spolupráce (EZÚS)
Rada vlády SR pre digitalizáciu VS [1]
Partnerstvo pre otvorené vládnutie (OGP) [1]
Inštitút pre finančnú politiku MF SR [1]
Digitálna koalícia [2]
Splnomocnenec vlády pre MNO a informatizáciu [10]
Mimovládne neziskové organizácie MNO (NGO) [9]
Centire [2]
O projekte
Čo je SKMonitor [5]
Prípadová štúdia Logportál [5]
Prípadová štúdia Kaštieľ Oponice [1]
Kľúčové pojmy [11]
Literatúra [1]
Eurofondy vs. Marshallov plán [5]
Admin konzola [4]
Search
EUROFONDY, DOTÁCIE SR
U.S. Economic Aid from 3 April 1948 to 30 June 1952 (Marshall Plan)
Source:
Wikipedia
,
Inflation Calculator
Countries
Total (m$. of the 1950)
Total (m€ of the 2021)
Population, 1950
€ of 2021/ Population 1950
Austria
678
5 918
6 935
853
Belgium-Luxembourg
559
4 883
8 640
565
Denmark
273
2 383
4 269
558
France
2 714
23 691
41 836
566
Germany
1 391
12 141
68 371
178
Greece
707
6 170
7 554
817
Iceland
29
256
143
1 789
Ireland
148
1 288
2 913
442
Italy
1 509
13 173
47 105
280
Netherlands
1 084
9 460
10 114
935
Norway
255
2 229
3 265
683
Portugal
51
447
8 512
53
Sweden
107
937
7 015
134
Turkey
225
1 965
21 410
92
United Kingdom
3 190
27 849
50 363
553
Regional
407
3 553
Total for all countries
13 326
116 341
288 445
403
Tab_20210827_01
Marshallova pomoc r. 1948-1955
Ekonomické problémy Európy si vyžadovali komplexné riešenie. Ak sa mala zabezpečit rekonštrukcia Európy, muselo sa pomôcť nemeckej ekonomike postaviť sa na vlastné nohy. Francúzske námietky sa mohli prekonať len nájdením alternatívy za splácanie reparácií. Touto alternatívou sa stal Marshailov plán zotavenia európskej ekonomiky, ktorý 5. júna 1947 predstavil americký minister zahraničia George Marshall. Plán znamenal poskytnutie lacných am erických úverov všetkým európskym krajinám, ktoré ich potrebovali. Zmiernilo by sa utrpenie v Európe, čím by sa vylúčila živná pôda pre komunizmus, zatiaľ čo oživenie európskych ekonomík by poskytlo USA trh pre ich tovar.
Aj keď bol tento plán určený hlavne pre západnú Európu, ponúkli ho aj východoeurópskym krajinám i ZSSR, hoci sa očakávalo, že Sovieti ho odmietnu. Stalin o ňom však vážne uvažoval ako o alternatíve nemeckých reparácií. Minister zahraničia Molotov spočiatku podporoval stredo- a východoeurópske štáty v účasti na tomto projekte a odišiel do Paríža na stretnutie ministrov zahraničných vecí, kde sa malo hovoriť o Marshallovom pláne. Molotov dúfal, že zníži americký dohľad nad využívaním úverov na minimum a želal si zablokovať nezávislú účasť Nemecka na tomto pláne.
Rokovania sa dostali do slepej uličky, keď Molotovovi doručili údajné pokyny z Moskvy. V skutočnosti to bola správa sovietskej rozviedky, ktorú získal špión na britskom veľvyslanectve vo Washingtone, s podrobnosťami o rozhovoroch medzi Britániou a USA o Marshallovom pláne. V nej sa plán opisoval ako spôsob obrany západnej Európy proti sovietskej hrozbe. Molotov odišiel zo stretnutia a východoeurópske krajiny dostali pokyn odísť z konferencie a odmietnuť Marshallov plán. Československo sa v skutočnosti mohlo rozhodnúť slobodne, ale velmi si chcelo zachovať dobré vzťahy so ZSSR, a lak išlo do Moskvy na konzultácie. Tam po hrozbách o anulovaní československo-sovietskej zmluvy o priateľstve, ak Československo prijme plán, sa československí politici podrobili príkazu odmietnuť plán. Československý minister zahraničných vecí Ján Masaryk neskôr poznamenal: "Išiel som do Moskvy ako minister zahraničia suverénnej krajiny, ale vrátil som sa ako lokaj sovietskej vlády."
Zdroj: Dejiny Európy Ed. John Stevenson, Ottovo nakl. Praha 2003, str. 450
Img_20210827_02
Čistá pozícia SR voči EÚ za obdobie 2000-2020, mln. Eur
Zdroj:
EU Budget
Počet obyvateľov SR k 31.12.2020: 5 459 781
SK, mil. Eur
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Spolu
Pomoc EU spolu
62
69
122
104
388
609
696
1 083
1 242
1 192
1 905
1 785
2 287
2 026
1 669
3 735
2 663
1 645
2 457
2 304
2 593
30 636
Príspevok SR včítane ciel
220
359
402
519
595
712
647
694
743
799
720
697
779
693
857
834
957
11 227
Čistá pozícia
62
69
122
104
168
250
294
564
647
480
1 258
1 091
1 544
1 227
949
3 038
1 884
952
1 600
1 470
1 636
19 409
Čistá pozícia/obyv
11
13
22
19
31
46
54
103
119
88
230
200
283
225
174
556
345
174
293
269
300
3 555
Tab_20210827_03
Eurofondy vs. Marshallova pomoc
Ako z vyššieuvedených čísiel vidno, Slovensko získalo v posledných 10 rokoch vo forme nenávratnej pomoci z EÚ prakticky každý rok Marshallovu pomoc. Spolu viac ako 6 násobok sumy, ktorú svojho času získalo Francúzsko vrámci Marshallovho plánu (20 násobne viac ako Nemecko v r. 1948-1952). To že efekt európksej pomoci zďaleka nezodpovedá ekonomickému a politickému efektu, ktorý priniesla Marshallova pomoc, je možné vysvetliť iba krajne nerozumným použitím týchto prostriedkov.
Hlavné rozdiely v mechanizme distribúcie Marshallovej pomoci voči "Shared Managementu" EÚ:
1. Pomoc bola poskytovaná do štátnych rozpočtov prijímateľov - priamo, alebo nepriamo, vo forme peňazí alebo tovaru. Ak to boli peňažné prostriedky, použili sa napr. na splatenie vojnových pôžičiek (Veľká Británia). Ak bola pomoc poskytnutá vo forme amerických dodávok, potom tieto vlády distribuovali vo forme pôžičiek, ktoré generovali príjmy št. rozpočtu v ďalších rokoch. Tie mohli byť znova investované do priemyselnej výroby. (Pomoc EÚ nemôže byť príjmom štátneho rozpočtu a nemôže sa použiť ani na splatenie śtátneho dlhu, dokonca ani na saldovanie s príspevkami do rozpočtu EÚ).
2. Pravidlá určoval poskytovateľ a ten aj dozeral na správne použitie svojich prostriedkov. Pomoc bola riadená Kongresom USA.
3. Nebudoval sa žiadny byrokratický aparát na poskytovanie tejto pomoci ani strane prijímateľa, ani na strane poskytovateľa.
4. Táto pomoc generovala v štátoch prijímateľoch blahobyt a politickú stabilitu a pro-americkú verejnú mienku. (Európska pomoc pmáha stabilite iba v obmedzenej miere, v najviac zadotovaných krajinách - Poľsko a Maďarsko - prevzali moc autoritatívne režimy. Korupcia a selektívne rozdelenie bohatsva vytvára sociálne napätie a smeruje krajiny von z EÚ).
5. V mechanizmoch americkej pomoci sme nenašli korupčné schémy na kupovanie si elít vb štátoch-prijímateľoch.
6. Americká pomoc mala neporovnateľne väčší multiplikačný efekt a prakticky neumožňovala financovanie nepotrebných investícií.
Img_20210827_04