SKMonitor
2021-2027
Dokumenty programovacieho obdobia [8]
2014-2020
Rozpočet [6]
Čerpanie pomoci [14]
Dokumenty programovacieho obdobia [6]
OP Integrovaná infraštruktúra [10]
OP Efektívna verejná správa
OP Technická pomoc [6]
OP - ostatné [1]
Monitorovacie výbory [5]
Hodnotenia a správy [19]
Horizontálne priority [6]
Nórske fondy 2014-2021 [2]
2007-2013
Rozpočet [5]
Čerpanie pomoci [6]
Dokumenty programovacieho obdobia [6]
OP Informačná spoločnosť (OPIS) [11]
OPIS Projekty
OPIS Hodnotiace správy [7]
Monitorovacie výbory [1]
Hodnotenia SR [22]
Hodnotenia EK [1]
Horizontálne priority [12]
Nórske fondy 2009-2014 [7]
2004-2006
Rozpočet [4]
Čerpanie pomoci [6]
Dokumenty programovacieho obdobia [9]
Monitorovanie [2]
Hodnotenia [4]
Nórske fondy 2004-2009 [3]
< 2004
Rozpočet [1]
Čerpanie pomoci [3]
Dokumenty programovacieho obdobia [1]
Korupcia
Korupčné vzory v schémach pomoci EÚ [12]
Korupcia v krajinách EÚ [1]
Potieranie korupcie [6]
OLAF [1]
Téma korupcie pri Eurofondoch v médiách
Téma zbytočných investícií v médiách [3]
Informácie
Informácie a verejná kontrola [5]
Digitálna kontrarevolúcia [4]
Informatizácia v SR [1]
Informačné systémy [17]
Otvorené dáta [3]
Publicita [3]
Sú eurofondy pre SR výhodné? [5]
Spisy a ich archivácia [1]
Prístup k informáciám [13]
Téma Eurofondov v médiách [3]
EU Fondy
Úvod do Eurofondov [7]
Organizačná štruktúra distribúcie európskej pomoci v SR [10]
Globálne granty a finančné nástroje [7]
Systém hodnotení, kontrôl a auditov EF [2]
Chronológia vstupu SR do EÚ [1]
Regionálna politika v SR [1]
Správy o kohézii 1996-2017 [1]
Kohézny Fond 1996-2008 [1]
EU semester [1]
Fond solidarity [1]
ISPA [1]
Európske zoskupenia územnej spolupráce (EZÚS) [1]
Správy o štrukturálnych fondoch [1]
Nezávislé hodnotenia [2]
Program stability [1]
Národný program reforiem [1]
Administratívne kapacity pre EF v SR [4]
Eurofondy v štátoch V4 [1]
Aktéri
Európska komisia [3]
DG Regio (regionálna politika) [7]
DG EMPL (sociálne veci) [2]
Úrad vlády [1]
Zastúpenie EK na Slovensku [2]
Stále zastúpenia SR pri EÚ v Bruseli (SZ EÚ Brusel) [2]
Európske zoskupenia územnej spolupráce (EZÚS)
Rada vlády SR pre digitalizáciu VS [1]
Partnerstvo pre otvorené vládnutie (OGP) [1]
Inštitút pre finančnú politiku MF SR [1]
Digitálna koalícia [2]
Splnomocnenec vlády pre MNO a informatizáciu [10]
Mimovládne neziskové organizácie MNO (NGO) [9]
Centire [2]
O projekte
Čo je SKMonitor [5]
Prípadová štúdia Logportál [5]
Prípadová štúdia Kaštieľ Oponice [1]
Kľúčové pojmy [11]
Literatúra [1]
Eurofondy vs. Marshallov plán [5]
Admin konzola [4]
Search
EUROFONDY, DOTÁCIE SR
Prípadová štúdia Logportál
Img_20210731_01
Krátka charakteristika
Od začiatku šlo o ekonomický nonsens, nebolo reálne aby samospráva vo vlastnej réžii prevádzkovala špedičný portál pre cezhraničnú dopravu čase, keď trh obsluhujú veľké systémy združujúce tisíce zákazníkov a prepravcov. Z celkového rozpočtu samospráva hradila 5%. Spoluúčasť bola odsúhlasená v návrhu rozpočtu na rok 2011 kde sa po prvýkrát objavila zmienka o projekte. Poslanci nevedeli o čo ide a ani to nezisťovali. Prijímateľ - novozámocká samospráva - tento projekt neinicioval ani nepotreboval, ani ho nevedel na nič použiť. Budúci dodávateľ prezentoval projekt skôr, než formálne prebehlo výberové konanie.
Projekt po celý čas svojho fungovania neposkytol žiadnu službu ami nevygeneroval žiadny úžitok.
Img_20210731_02
Publicita
Názov projektu Logportál - bez akéhokoľvek vysvetlenia - sa prvýkrát objavili v návrhu rozpočtu na webstránke mesta 8. januára 2011. Poslanci rozpočet schválili bez toho, aby sa ktokoľvek z nich spýtal na projekt na financovanie ktorého schvaľovali spoluúčasť.
19. januára 2011 sme si cez infožiadosť zisťovali na MsÚ projekty, na ktoré sa mesto snaží získať Eurofondy. 3. februára sme dostali odpoveď z MsÚ:
LOGPORTÁL- mesto Nové Zámky ako vedúci partner v spolupráci s cezhraničným partnerom, obcou Tát získalo nenávratný finančný príspevok na projekt z názvom Logportál. Cieľom projektu je vývoj logistického portálu určeného pre dopravcov s malou nosnosťou na krátke vzdialenosti v pohraničnom pásme.
4. apríla sa v regionálnom denníku ojavila reportáž o prezentácii k chystanému projektu uskutočnenom 30. marca 2011
Img_20210731_03
Zverejnenie popisu projektu na mestskom webe
Mestský úrad v Nových Zámkoch v decembri 2015 zverejnil na svojom portáli popis projektu. Tri roky po ukončení projektu sa záujemcovia mohli dozvedieť o čom projekt bol, resp.bude (text bol písaný v budúcom čase)
Projekt "Logistický portál pre malých a stredných podnikateľov". Operačný program cezhraničnej spolupráce Maďarská republika – Slovenská republika 2007 – 2013. Doba trvania projektu: 01.10.2010 – 31.01.2012. Ukončený projekt.
Zámerom celého projektu je pomerne jednoduchým spôsobom – systémom LOGPORTALU umožniť prepravcom efektívne využiť čas, finančné prostriedky a pohonné hmoty a tým uspokojiť viac klientov s požiadavkami na dopravu tovaru za nižšie ceny. Zákazníci s požiadavkami na dopravu získajú možnosť prístupu k cenove výhodnejším prepravným službám. Benefitom pre všetkých obyvateľov dotknutých regiónov je príspevok k nižšiemu zaťaženiu životného prostredia.
Projekt je koncipovaný v rámci programu cezhraničnej spolupráce Slovenská republika (ďalej len SR) / Maďarská republika (ďalej len MR), pričom vedúcim partnerom je mesto Nové Zámky a ako projektový cezhraničný partner vystupuje na maďarskej strane obec Tát. Pri koncipovaní projektu sa vychádzalo z celkovej situácie v uvedenom regióne, ktorá indikuje relatívne vysokú mieru nezamestnanosti, nízky stupeň cezhraničnej spolupráce v oblasti prepravy, nedostatok informácií o možnostiach vzájomného využitia prepravcov z oboch susedských krajín, nekoherentnosť jednotlivých prepravcov a z toho vychádzajúca nesúrodosť cenových relácií za poskytované prepravné služby.
V súčasnosti podnikatelia nemajú rýchly a nesprostredkovaný prístup k informáciám o potrebe, resp. možnostiach na prepravu tovaru. Táto skutočnosť znižuje optimálne využitie prepravných kapacít a zásadným spôsobom brzdí aj rozvoj služieb v oblasti prepravy tovaru. Zadávatelia prepravy nemajú možnosť operatívne podľa svojich potrieb sprístupniť svoje požiadavky na prepravu bez možnosti využitia zasielateľských sprostredkovateľov. Pritom požiadavky na prepravu nízkotonážneho tovaru sú veľmi dynamické, a to ako z pohľadu požadovaných lehôt, tak aj množstva tovaru a v neposlednom rade aj samotnej realizácie prepravy. Praktické skúsenosti poukazujú na skutočnosť, že až 60% nízko tonážnych prepráv je realizovaných bez spätného vyťaženia dopravných prostriedkov, čo má samozrejme za následok zvýšené náklady a predĺženie doby realizácie samotnej prepravy. Tento problém narastá, resp. stáva sa vypuklejším hlavne v súvislosti s výstavbou a prevádzkou priemyselných parkov, lokalizovaných hlavne v pohraničnej oblasti s MR a taktiež celkovým zintenzívnením hospodárskej spolupráce.
Projekt má riešiť nasledovné problémy:
Podpora organizácie a plánovania prepravy orientovanej na cezhraničnú oblasť MR a SR, so zameraním na cezhraničné hospodárske centrá
Prostredníctvom portálu pre logistiku nízko tonážnej dopravy optimálne využitie prepravných kapacít
Rýchly prístup k informáciám o ponuke na prepravu tovaru medzi MR a SR
Optimalizácia a zníženie počtu prázdnych (bez tovaru) prepravných prostriedkov
Aktivizácia a koordinácia živnostníkov zaoberajúcich sa automobilovou prepravou na oboch stranách hraníc
Využitie cezhraničného hospodárskeho a ekonomického rozvoja a spolupráce prostredníctvom zlepšenia dostupnosti integrovaného využitia informačných technológií a komunikačnej infraštruktúry.
Efektívne zadávanie požiadaviek na prepravu tovaru s využitím on-line komunikačnej infraštruktúry, umožňujúcej realizovať dynamické zmeny v atribútoch samotnej prepravy tovaru.
Cieľom projektu je čo najefektívnejšie spojiť ponuku a dopyt v oblasti prepravy tovaru, t.j. podpora organizácie a plánovania prepravy orientovanej na cezhraničnú oblasť MR a SR. Tento cieľ bezprostredne reflektuje atribúty podpory plánovania cezhraničnej prepravy tovaru na centrá podnikania. Jeho dôležitosť je zvýraznená postavením priemyselných parkov v pohraničí s výrazným cezhraničným pôsobením na MR.
Projekt financovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja http://www.husk-cbc.eu/sk/
Obsah tejto stránky nezodpovedá oficiálnemu stanovisku EU.
Kontakt pre Slovenskú republiku: Ing. Vladimír Vrzák Tel.: +421/35/6402 594 E-mail: vladimir.vrzak@novezamky.sk
Kontakt pre Maďarsko: Parragi György Tel.: +36/33/514-512 E-mail: parragi@tat.hu
Img_20210731_04
Nemožnosť verejnej kontroly
Od počiatku sme sa snažili cez infožiadosti zistiť o projekte čo najviac. Odpovede boli vyhýbavé "proces verejnej súťaže ešte nie je ukončený", alebo odmietavé "povinná osoba informáciami nedisponuje". Komunikovali s nami profesionáli a smerovali to do stratena. Projekt sa ani raz nedostal na rokovanie messtkého zastupiteľstva. Porovnaním priebehu projektu s dátumami plnení na iných projektoch to na záver vyznelo tak, že projekt Logportál mohol byť vlastne úplatok pre ministra S., ktorého syn robil v dodávateľskej firme M. za to, že minister schválil pre P. dva iné eurofondové projekty, z ktorých zasa zrejme P. dostal provízie. Nakúpené technológie boli nepotrebnou kulisou k tejto transakcii a webstránku za 0.5 mil Eur po 7-mych rokoch mesto v najväčšej tichosti vypli bez toho, aby priniesla akýkoľvek úžitok.
QR_20210731_05