SKMonitor
2021-2027
Dokumenty programovacieho obdobia [8]
2014-2020
Rozpočet [6]
Čerpanie pomoci [14]
Dokumenty programovacieho obdobia [6]
OP Integrovaná infraštruktúra [10]
OP Efektívna verejná správa
OP Technická pomoc [6]
OP - ostatné [1]
Monitorovacie výbory [5]
Hodnotenia a správy [19]
Horizontálne priority [6]
Nórske fondy 2014-2021 [2]
2007-2013
Rozpočet [5]
Čerpanie pomoci [6]
Dokumenty programovacieho obdobia [6]
OP Informačná spoločnosť (OPIS) [11]
OPIS Projekty
OPIS Hodnotiace správy [7]
Monitorovacie výbory [1]
Hodnotenia SR [22]
Hodnotenia EK [1]
Horizontálne priority [12]
Nórske fondy 2009-2014 [7]
2004-2006
Rozpočet [4]
Čerpanie pomoci [6]
Dokumenty programovacieho obdobia [9]
Monitorovanie [2]
Hodnotenia [4]
Nórske fondy 2004-2009 [3]
< 2004
Rozpočet [1]
Čerpanie pomoci [3]
Dokumenty programovacieho obdobia [1]
Korupcia
Korupčné vzory v schémach pomoci EÚ [12]
Korupcia v krajinách EÚ [1]
Potieranie korupcie [6]
OLAF [1]
Téma korupcie pri Eurofondoch v médiách
Téma zbytočných investícií v médiách [3]
Informácie
Informácie a verejná kontrola [5]
Digitálna kontrarevolúcia [4]
Informatizácia v SR [1]
Informačné systémy [17]
Otvorené dáta [3]
Publicita [3]
Sú eurofondy pre SR výhodné? [5]
Spisy a ich archivácia [1]
Prístup k informáciám [13]
Téma Eurofondov v médiách [3]
EU Fondy
Úvod do Eurofondov [7]
Organizačná štruktúra distribúcie európskej pomoci v SR [10]
Globálne granty a finančné nástroje [7]
Systém hodnotení, kontrôl a auditov EF [2]
Chronológia vstupu SR do EÚ [1]
Regionálna politika v SR [1]
Správy o kohézii 1996-2017 [1]
Kohézny Fond 1996-2008 [1]
EU semester [1]
Fond solidarity [1]
ISPA [1]
Európske zoskupenia územnej spolupráce (EZÚS) [1]
Správy o štrukturálnych fondoch [1]
Nezávislé hodnotenia [2]
Program stability [1]
Národný program reforiem [1]
Administratívne kapacity pre EF v SR [4]
Eurofondy v štátoch V4 [1]
Aktéri
Európska komisia [3]
DG Regio (regionálna politika) [7]
DG EMPL (sociálne veci) [2]
Úrad vlády [1]
Zastúpenie EK na Slovensku [2]
Stále zastúpenia SR pri EÚ v Bruseli (SZ EÚ Brusel) [2]
Európske zoskupenia územnej spolupráce (EZÚS)
Rada vlády SR pre digitalizáciu VS [1]
Partnerstvo pre otvorené vládnutie (OGP) [1]
Inštitút pre finančnú politiku MF SR [1]
Digitálna koalícia [2]
Splnomocnenec vlády pre MNO a informatizáciu [10]
Mimovládne neziskové organizácie MNO (NGO) [9]
Centire [2]
O projekte
Čo je SKMonitor [5]
Prípadová štúdia Logportál [5]
Prípadová štúdia Kaštieľ Oponice [1]
Kľúčové pojmy [11]
Literatúra [1]
Eurofondy vs. Marshallov plán [5]
Admin konzola [4]
Search
EUROFONDY, DOTÁCIE SR
Neziskový sektor a Eurofondy
Neziskovky sa s Eurofondami začali zapodievať v troch smeroch. Jednak v súlade so svojimi všeobecnými cieľmi - boj za transparentnosť, otvorené dáta, atď. Potom ako s možným zdrojom svojho financovania prostredníctvom rámcov ktoré vytvára Úrad splnomocnenca pre MNO. A tretí typ aktivít je priame zameranie činnosti organizácie do niektorého prvku distribučného reťazca Eurofondov v snahe získať napr. zamestnanie, alebo obchodné príležitosti pre svojich členov.
Niektoré mimovládky sa k Eurofondom stavajú ideologicky v rámci širšej snahy o presadzovanie proeurópskych názorov na Slovensku. Takto bránila napr. anonymná Ľuba z Via IURIS v maili z 28. marca 2017 súčasnú prax rozdeľovania prostriedkov pomoci EÚ voči názoru, źe by mala byť spravodlivo rozdelená medzi obyvateľov:
Europska unia prostrednictvom fondov nerozdava peniaze ludom len preto, aby ich mali - nie je to charitativna organizacia (a nie vsetci na Slovensku by takyto prispevok aj potrebovali). Aký by to malo zmysel? Dava ich na konkretne ucely, aby tym podporila napr. budovanie potrebnej infrastruktury, rozvoj ludskeho potencialu, ochranu zivotneho prostredia a pod. v danych clenskych krajinach. Cielom je predovsetkym, aby sa vyrovnalo, alebo aspon zmensilo strukturalne zaostavanie niektorych krajin (medzi ktore patria aj nove clenske staty vratane SR) za inymi, rozvinutejsimi. Aby sa tak posilnila vnutorna stabilita a sudrznost unie. To, ze sa tento seriozny ciel znevazuje (aj znemoznuje) masivnym rozkradanim eurofondov v danych krajinach, je predovsetkym problem tychto statov samotnych, ale aj ich obcanov a obcianok, ktori by si mali vediet ustriehnut politicke rozhodovanie vo svojom state. V opacnom pripade je otazka, ci si takuto financnu podporu od EU zasluzia...
Img_20210601_01
Inštitút hospodárskej politiky (IHP)
Ekonomický think-tank, nezávislá nezisková organizácia. Medzi oblasťami, na ktoré sa IHP zameriaval bola aj kohézna politika a štrukturálne fondy. Vo februári 2011 zverejnil štúdiu “Ako napredovať v riadení fondov EÚ” v ktorom sformuloval 10 odporúčaní. IHP malo ambíciu kvartálne vyhodnocovať čerpanie eurofondov, vybudovalo si databázu výziev, zmlúv a čerpania od r. 2017 a na MŠ SR akreditovalo vzdelávací program “Projektový manažment EÚ fondov” so zameraním poskytovať externých Proketových manažérov pre PO4 Technická pomoc OPIS.
Riaditelia IHP:
Igor Kiss
(2012.04-2014.03),
František Palko
(2014.04)
QR_20210725_07_01
OZ Partnerstvá pre prosperitu
OZ Partnerstvo pre prosperitu vzniklo v r. 1999 v čase spustenia projektu Infovek z iniciatívy poslancov vtedajšej strany SDĽ.
V súvislosti s OPIS vystupovalo v roliach:
- Organizácia medzinárodnej odbornej konferencie iDEME (Informatizácia až po dediny a mestá)
- Členstvo v riadiacom výbore OP
- Členstvo v monitorovacom výbore OP
OZ reprezentovalo žiadateľov a súčasne vykonávalo funkcie, ktoré súvisia s procesom výberu projektov pre realizáciu operačného programu.
Konferencie IDEME
Konferenciu iDEME organizuje OZ Partnerstvá pre prosperitu v spolupráci s Fórom pre komunikačné technológie. Cieľom podujatia je predstaviť trendy v budovaní elektronických služieb verejnej správy a samosprávy. Špeciálnu pozornosť venujú štrukturálnym fondom EÚ.
Webstránka konferencie
Img_20210726_02
Nadácia Zastavme korupciu - Portál Kamidueurofondy.sk (v súčasnosti zrušený)
Portál
kamidueurofondy.sk
bol prevádzkovaný nadáciou Zastavme korupciu je nástroj, ktorý dáva možnosť vyhľadávať a sledovať eurofondové projekty prostredníctvom mapového rozhrania. Pokrýval dáta z programového obdobia 2014-2020 čerpané zo systému ITMS2014+ cez Open Data rozhranie cez ktoré sa replikuje databáza na platforme ekosystému slovensko.digital s periodicitou cca 2 dni.
Dáta boli prepojené s finančnými výsledkami firiem-dodávateľov zo systému Finstat.
Motto nadácie Zastavme korupciu
Eurofondy nie sú abstraktné miliardy eur z Bruselu, ale konkrétne projekty roztrúsené v desiatkach miest a obcí na Slovensku. Je to výstavba zberných dvorov, zatepľovanie škôl, aj nákup nových strojov do firiem. Nikto nevie dohliadnuť na stovky projektov po celej krajine, iba ľudia žijúci v ich okolí. Preto sme v Nadácii Zastavme korupciu chceli vytvoriť nástroj, ktorý dáva možnosť jednoducho vyhľadávať projekty a sledovať, čo by sa v nich malo robiť. Pri každom eurofondovom projekte je možnosť pridať podnet, ktorý príde ku nám do Nadácie
informovalo o zámeroch autorov. Projekt vśak zakrátko zanikol, lebo k tomuto cieľu nevedie táto cesta a budovanie alternatívnych systémov k nefukčnému štátnemu je ilúzia.
Autori tiež upozorňovali, že
Keďže v systéme ITMS2014+ stále nie sú dáta o pôdohospodárskych eurofondoch, chýbajú nám údaje o Programe rozvoja vidieka. Najzákladnejšie informácie o týchto projektoch môžete nájsť na webe PPA.
Img_20210726_03
Slovensko.Digital
V závetrí štátnej informatizačnej horúčky vznikla profesná organizácia Slovensko Digital nominálne združujúca informatikov, nespokojných s informatizáciou spoločnosti. Autor myšlienky Michal Truban, majiteľ firmy WebSupport, popísal okolnosti vzniku združenia vo svojej knihe:
Skoncoval som síce s dennou činnosťou vo firme, ale stále som tam mal stôl. Stále som niečo riešil a pomáhal firme. Stále som vymýšľal. Vedel som, že každá dovolenka ma baví len pár dní a potom chcem znova tvoriť. Ako vždy som na impulz nemusel čakať dlho.
Rozčúlený som napísal blogpost o korupcii. Bol u nás úradník a chcel, aby sme sa prihlásili do súťaže, ktorú má pod kontrolou. Zabezpečí nám výhru a my mu dáme províziu. My sme to, samozrejme, ihneď ohlásili na polícii a ešte v ten večer som spolu s ďalšími ľuďmi z firmy vypovedal. Pripomenulo mi to, ako sme bojovali s políciou o prežitie v prípade NBU-SR123. Teraz to bolo síce menej dramatické, ale pripomenulo mi to, o čom vlastne WebSupport je.
Tu sa to však neskončilo. Stretával som sa s ľuďmi z iných firiem a všetci hovorili, ako sa v štátnom 1T kradne, aký to je strašný chaos, ale nedá sa s tým nič robiť. Žili v tom už tak dlho, že im to pripadalo ako normálny stav, ktorý sa nedá zmeniť. Štát preinvestoval viac ako miliardu eur na štátne IT, ktoré malo priniesť efektivitu, zjednodušenie života občanom a šetrenie nákladov. Stal sa pravý opak. Väčšina tých peňazí sa rozkradla, urobilo sa veľmi málo a ešte aj zle. Okrem toho, že sme ako občania nemali efektívnejší štát, všetky tieto peniaze pokrivili aj komerčný IT trh.
Našťastie sa našli ľudia, ktorým to nebolo ľahostajné a nechceli sa s tým zmieriť. Cez internet sme dali dokopy partičku ľudí, ktorí si chceli podebatovať o tom, ako to zmeniť. Po niekoľkých brainstormingoch bolo jasné, že v tom je chaos a že je to problém s takými rozmermi, s akými sa dosiaľ nikto z nás nestretol. Mariánske praktiky a narážky na fyzickú likvidáciu. Chobotnicové prepojenie politikov, úradníkov a firiem. Vymýšľame projektov. Zaplatené štúdie, či má projekt zmysel a aký ma dosah. Zmanipulované výberové konania s vopred dohodnutým výsledkom. Systémové problémy, obrovské projekty, ktoré aj keď niekto dobre myslel, ťažko sa uskutočňovali.
Vypustili sme krakena. Začali sme na to poukazovať. Spísali sme výzvu, pod ktorú sa podpísali tisíce ľudí. Spravili sme o tom propagačné video a vypracovali sme opatrenia, ktoré treba spraviť, aby sa to zlepšilo.
Pochopil som, že ak s tým chceme naozaj pohnúť, musíme na to založiť organizáciu s ľuďmi, ktorí sa budú riešeniu venovať naplno a dlhé roky. Zo skúsenosti som vedel, že nadšenie po chvíli vyprší a ľudia potrebujú peniaze na prežitie.
WebSupport vyčlenil 20 000 eur, aby tomu pomohol. Podobne aj ostatní chalani z partičky a kamoši podnikatelia. Každý, komu som napísal, bol ochotný dať na to peniaze a nič za to nepýtať. Za jediný deň sme mali viac ako 100 000 na rozbeh. Tomuto nerozumeli borci zo starej školy a z politiky. Čo za to tí ľudia chcú? pýtali sa sami seba. Bude im treba zapchať hubu nejakým projektom, aby si aj oni zarobili. Lenže tu nešlo nikomu o peniaze. Šlo o vec. Mnohí nám proste verili, verili dobrej veci a videli, že ten chaos treba upratať.
Šiesti chalani sme teda založili nový neziskový startup -slovensko.digital. Zohnali sme si na to investorov, ktorí za to nič nechceli. Otriasli sme systémom, ako nikto z nás nečakal. Okolo platformy sa vytvorila veľká komunita a začala fungovať samostatne. Hneď sa podarilo stopnúť zopár projektov. Za prvý polrok sa stopli projekty, na ktoré sme poukázali, asi za 250 miliónov eur. Komunita spravila volby.digital, zjednodušenie volieb zo zahraničia, ktoré prinieslo zdvojnásobenie počtu voličov. Podrobne sme rozpracovali opatrenia na zníženie korupcie. Po voľbách sa začali diať preskupenia na úradoch. Naivne si namýšľam, že aj vďaka nášmu tlaku. Dohliadali sme na výberové konanie nového webu Slovenského národného divadla, aby sme ukázali, že aj na Slovensku sú čisté súťaže. Bolo toho tak veľa, že to bude na samostatný príbeh.
Aj keď som bol zo začiatku tvárou tejto iniciatívy, mal som skúsenosť z WebSupportu: vedel som, že mám veľa aktivít a nemôžem byt na plný úväzok ani tuto. Nechcel som zopakovať chybu. Aj slovensko.digital dostalo vlastného šéfa a vlastný tím, ktorý sa ujal tejto neľahkej úlohy. A znova perfektne pracoval samostatne.
Združenie prevádzkuje rovnomennú doménu s diskusným fórom tematicky členeným prakticky ku všetkým významnejším otázkam a verejným IT projektom. Diskusie sa zúčastňuje niekoľko desiatok sympatizantov. Digital.slovensko má troch zamestnancov, ktorí v jeho mene rokujú s rôznymi inštitúciami, vystupujú v médiách a pod.
Ako nesôr vysvitlo, informatici vo “vnútornom kruhu” združenia nie sú celkom intaktní ohľadom eurofondových IT projektov - vacerí z nich, alebo z ich zamestnávateľov sú účastní eurofondového biznisu, mnohí priamo pôsobia na OPIS projektoch.
Postupne sa vykryštalizovala filozofia združenia, ktoré nechce zabrániť míňaniu peňazí do štátnych IT projektov, len by chcelo spolurozhodovať aké projekty by to mali byť, podľa akých technologických štandardov by sa mali riadiť. Marketingová vlna na ktorej sa SD nesie, je nespokojnosť s výsledkami iformatizácie vyjadrená vetou „Miliarda sa dala minúť lepšie“. Ich agenda je poukazovať na nezmyselné projekty, ktoré sa úsilím ľudí z SD zastavia. Nikdy neskúmajú, kam sa „ušetrené“ peniaze podeli (lebo tie idú na ešte horšie projekty z rovnakej dielne čakajúce v tzv. „zásobníku“ projektov).
Rada Slovensko.Digital:
Digital:
Ján Hargaš
(Výkonný riaditeľ),
Ľubor Illek
(Opatrenia a verejná správa),
Michal Truban
(Predseda rady),
Jakub Ptačin
(Dizajn a komunikácia),
Ján Gondoľ
(Medzinárodná spolupráca),
Michal Haman
(Projektový manažment a podpora chodu),
Miroslav Hetteš
(Vývoj ekosystému SD)
Stránka OZ
Výročná správa za rok 2016
Img_20210727_01
Modul ITMS2014+ v ekostéme Slovensko.Digital
O komplexnú replikáciu dát z ITMS sa podľa našich informácií pokúsilo iba OZ Slovensko.Digital, ktoré využilo doménové znalosti jedného z členov vývojárskeho tímu ITMS. Ekosystém je prístupný na adrese
ekosystem.slovensko.digital
. Dáta sú k dispozícii vo forme databázového dump súboru vo formáte Postgres DB.
Dátové pohľady naprogramované
Evou Balgavou
sú v čase zostavovania týchto stránok (júl 2021) stále prístupné:
Operacne programy
a
Zmluvy Verejnych Obstaravani
Img_20210728_01
Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI)
QR_20210729_01_01
Slovensko Digital - Čo by ste robili keby ste mali miliardu eur? Prípadne ďalšiu?
Pri pozeraní videí Slovensko.Digital z novembra 2015 a 2016 si človek nevdojak spomenie na starý ruský vtip o cárovi, ktorý sa pýta mužika - čisto teoreticky - čo by urobil so 100 rubľami... Mužikova odpoveď bola "utekal by som s nimi". OZ ponúka síce oveľa sofistikovanejšie, ale podobnú odpoveď...
You_20210730_01
OZ Asociácia pre občiansku spoločnosť
Strmý vŕšok 8109/109, 841 06 Bratislava-Záhorská Bystrica
IČO: 45756155
Registračné číslo: VVS/1-900/90-23176
Registrový úrad: MV SR
Dátum vzniku: 30.01.2004
Štatutárny orgán:
Martin Backo
, nar. 02.05.1995 Od 15.03.2018
Cieľ činnosti: rozvoj obce, regiónu, CR
Webové sídlo: N/A
Názov projektu: Výpočet Social Progress Index pre tvorbu lepších verejných politík v Trnavskom samosprávnom kraji
Operačný program: OP EVS 2014-2020, Kód projektu ITMS: 314011Q475
Hodnotitelia:
Projekt prispeje k napĺňaniu špecifického cieľa operačného programu Efektívna verejná správa, k optimalizácii procesov a k zefektívneniu výkonu verejnej správy. Veríme, že tento stav sa nám podarí dosiahnuť naplnením merateľných ukazovateľov a hlavnej aktivity projektu.
Celková zazmluvnená suma, Eur:
398 950,-
Webová stránka:
https://socialprogress.sk
Rozpočet projektu
Položka
hodín
Eur/hod
Spolu, Eur
Projektový manažér
1 920
16
30 720
Finančný manažér
1 920
16
30 720
Dátový analytik
700
52.71
36 897
Metodologický vedúci 1
700
52.71
36 897
Metodologický vedúci 2
700
52.71
36 897
Odborný koordinátor
250
79.75
19 938
Odborný analytik senior 1
960
33.8
32 448
Odborný analytik senior 2
960
33.8
32 448
Odborný analytik junior 1
700
20
14 000
Odborný analytik junior 2
700
20
14 000
Paušálna sadzba na ostatné výdavky projektu
113 935
Spolu
9 510
398 900
Názov projektu: Participácia ako kľúč k modernej verejnej správe
Operačný program: OP EVS 2014-2020, Kód projektu ITMS: 314011Q457
Hodnotitelia:
Projekt prispeje k napĺňaniu špecifického cieľa operačného programu Efektívna verejná správa, k optimalizácii procesov a k zefektívneniu výkonu verejnej správy. Veríme, že tento stav sa nám podarí dosiahnuť naplnením merateľných ukazovateľov a hlavnej aktivity projektu.
Celková zazmluvnená suma, Eur:
394 684,-
Webová stránka:
https://www.oeurope.sk
Rozpočet projektu
Položka
hodín
Eur/hod
Spolu, Eur
Projektový manažér, Mgr. Adnan Almaksus
2 160
14.5
31 320
Finančný manažér, Pavol Backo
2 160
14.5
31 320
Odborný garant projektu
1080
53
57 240
Expert na zvýšenie participácie, Mgr. Michal Repa
1440
53
76 320
Junior odborník na prípravu odborných materálov, Ing. Pavol Zeleňák
960
20.28
19 469
Senior odborník na prípravu workshopov
700
33.8
23 660
Junior odborník na prípravu workshopov
700
20.28
14 196
Junior odborník - grafik
1400
20.28
28 392
Paušálna sadzba na ostatné výdavky
112 767
Spolu
10 600
394 684
Img_20210901_01