SKMonitor
2021-2027
Dokumenty programovacieho obdobia [8]
2014-2020
Rozpočet [6]
Čerpanie pomoci [14]
Dokumenty programovacieho obdobia [6]
OP Integrovaná infraštruktúra [10]
OP Efektívna verejná správa
OP Technická pomoc [6]
OP - ostatné [1]
Monitorovacie výbory [5]
Hodnotenia a správy [19]
Horizontálne priority [6]
Nórske fondy 2014-2021 [2]
2007-2013
Rozpočet [5]
Čerpanie pomoci [6]
Dokumenty programovacieho obdobia [6]
OP Informačná spoločnosť (OPIS) [11]
OPIS Projekty
OPIS Hodnotiace správy [7]
Monitorovacie výbory [1]
Hodnotenia SR [22]
Hodnotenia EK [1]
Horizontálne priority [12]
Nórske fondy 2009-2014 [7]
2004-2006
Rozpočet [4]
Čerpanie pomoci [6]
Dokumenty programovacieho obdobia [9]
Monitorovanie [2]
Hodnotenia [4]
Nórske fondy 2004-2009 [3]
< 2004
Rozpočet [1]
Čerpanie pomoci [3]
Dokumenty programovacieho obdobia [1]
Korupcia
Korupčné vzory v schémach pomoci EÚ [12]
Korupcia v krajinách EÚ [1]
Potieranie korupcie [6]
OLAF [1]
Téma korupcie pri Eurofondoch v médiách
Téma zbytočných investícií v médiách [3]
Informácie
Informácie a verejná kontrola [5]
Digitálna kontrarevolúcia [4]
Informatizácia v SR [1]
Informačné systémy [17]
Otvorené dáta [3]
Publicita [3]
Sú eurofondy pre SR výhodné? [5]
Spisy a ich archivácia [1]
Prístup k informáciám [13]
Téma Eurofondov v médiách [3]
EU Fondy
Úvod do Eurofondov [7]
Organizačná štruktúra distribúcie európskej pomoci v SR [10]
Globálne granty a finančné nástroje [7]
Systém hodnotení, kontrôl a auditov EF [2]
Chronológia vstupu SR do EÚ [1]
Regionálna politika v SR [1]
Správy o kohézii 1996-2017 [1]
Kohézny Fond 1996-2008 [1]
EU semester [1]
Fond solidarity [1]
ISPA [1]
Európske zoskupenia územnej spolupráce (EZÚS) [1]
Správy o štrukturálnych fondoch [1]
Nezávislé hodnotenia [2]
Program stability [1]
Národný program reforiem [1]
Administratívne kapacity pre EF v SR [4]
Eurofondy v štátoch V4 [1]
Aktéri
Európska komisia [3]
DG Regio (regionálna politika) [7]
DG EMPL (sociálne veci) [2]
Úrad vlády [1]
Zastúpenie EK na Slovensku [2]
Stále zastúpenia SR pri EÚ v Bruseli (SZ EÚ Brusel) [2]
Európske zoskupenia územnej spolupráce (EZÚS)
Rada vlády SR pre digitalizáciu VS [1]
Partnerstvo pre otvorené vládnutie (OGP) [1]
Inštitút pre finančnú politiku MF SR [1]
Digitálna koalícia [2]
Splnomocnenec vlády pre MNO a informatizáciu [10]
Mimovládne neziskové organizácie MNO (NGO) [9]
Centire [2]
O projekte
Čo je SKMonitor [5]
Prípadová štúdia Logportál [5]
Prípadová štúdia Kaštieľ Oponice [1]
Kľúčové pojmy [11]
Literatúra [1]
Eurofondy vs. Marshallov plán [5]
Admin konzola [4]
Search
EUROFONDY, DOTÁCIE SR
Protikorupčné opatrenia a správy o korupcii
Kým v predvstupovom období sa korupčné resp. privatizačné aktivity ns Slovensku inštitucionalizovali vo Fonde národného majetku SR, ďalšie obdobie sa malo niesť v znamení vykrádania zahraničnej pomoci. Tu uvádzame protikorupčné aktivity vlády SR, Európskej komisie ako i správy mimovládneho sektora, aktivistov a politikov.
QR_20210722_01_01
Prehľad protikorupčných aktivít vlády SR v období 1998-2017
QR_20210722_02_01
Prehľad protikorupčných aktivít a správ Európskej komisie v období 2009-2019
QR_20210723_01_01
Mimovládne neziskové organizácie a Eurofondy
QR_20210723_02_01
Rizikové indiátory
Rizikové indiátory signalizujú možnosť porušenia hospodárskej súťaže. Dokumenty „Information Note on Fraud Indicators for ERDF, ESF and CF“ zo dňa 18.2.2009 a štúdia „Identifying and reducing corruption in public procurement in the EU“ pre EK realizovaná PwC, Ecorys a Utrecht University 30.06.2013 uvádzajú nasledovný zoznam rizík aj s popismi:
Konflikt záujmov
Akýkoľvek dôkaz o konflikte záujmov člena hodnotiacej komisie alebo štatutárneho zástupcu verejného obstarávateľa (napr. z dôvodu, že takáto osoba má obchodný podiel v spoločnostiach, ktoré dávajú ponuku). Spoločenské alebo osobné kontakty medzi osobami úspešného uchádzača a verejného obstarávateľa.
- životopis jedného z členov hodnotiacej komisie indikuje predchádzajúce zamestnanie v jednej zo spoločností, ktoré sa zúčastňujú na VO
- spoločnosť, ktorá sa uchádza o účasť vo VO bola vytvorená tesne pred vyhlásením VO, resp. bol upravený predmet jej podnikania
- rovnaká adresa sídla prijímateľa a uchádzača.
Rozdelenie zákaziek alebo nedovolené spájanie zákaziek
Ide o rozdelenie predmetu zákazky na viacero menších samostatných zákaziek alebo spojenie nesúvisiacich predmetov zákaziek, bez zrejmého dôvodu, pričom toto rozdelenie alebo spojenie malo za cieľ vyhnúť sa použitiu postupu zadávania nadlimitnej zákazky alebo postupu zadávania podlimitnej zákazky alebo zahrnutie takej dodávky tovaru alebo poskytnutia služieb, ktoré nie sú nevyhnutné pri plnení zákazky na stavebné práce do predpokladanej hodnoty zákazky, ak by to malo za následok vyňatie tohto tovaru alebo služieb z pôsobnosti zákona, alebo by to spôsobilo neodôvodnené obmedzenie hospodárskej súťaže.
Viacero kontaktných miest alebo osôb
Verejný obstarávateľ určil viacero kontaktných miest alebo kontaktných osôb, napr. na vyžiadanie informácií k VO.
Kontaktné osoby nie sú zamestnanci verejného obstarávateľa
Osoby, ktoré sú uvedené ako kontaktné osoby (napr. nae účely informovania sa o súťaži, alebo osoba zodpovedná za proces VO) nie sú zamestnanci verejného obstarávateľa.
Kontaktné miesto/kancelária nepodlieha správe verejného obstarávateľa
Miesto, ktoré určil verejný obstarávateľ ako kontaktné miesto (napr. na predkladanie ponúk), nie je aj sídlom tohto verejného obstarávateľa, resp. nie je v jeho správe.
Predpokladaná hodnota zákazky tesne pod hranicou súťažného postupu
Verejný obstarávateľ zadal zákazku, napr. podlimitným spôsobom, pričom predpokladaná hodnota zákazky je tesne pod limitom platnom pre nadlimitné zákazky.
Akékoľvek požiadavky súťaže (podmienky účasti, kritériá, opis predmetu zákazky a pod.) smerujú k zvýhodneniu konkrétneho dodávateľa
Verejný obstarávateľ určil, napr. nezvyčajné podmienky účasti, konkrétne označenie tovarov, značiek, namiesto všeobecnej charakteristiky, alebo špecifické kritériá. Vysoká podobnosť medzi špecifikáciami predmetu zákazky a špecializovaným produktom/službou poskytovanou úspešným uchádzačom.
Skrátenie reálneho časového rozpätia pre podanie ponuky, žiadosti o účasť
Verejný obstarávateľ síce určil minimálnu lehotu na predkladanie ponúk v súlade so zákonom avšak načasovaním tejto lehoty (napr. cez vianočné sviatky) došlo k skráteniu lehoty, ktorú môžu záujemcovia reálne využiť na prípravu ponuky.
Bol využitý postup na skrátené konanie
Verejný obstarávateľ využil pri určovaní lehoty na predkladanie ponúk alebo žiadosti o účasť možnosť skrátenia lehoty, napr. kvôli časovej tiesni.
Rozsah zákazky je neprimerane/nezvyčajne rozsiahly
Verejný obstarávateľ určil rozsah predmetu zákazky oproti podobným zákazkám neprimerane rozsiahlo, pričom toto rozšírenie nie je opodstatnené, resp. nevyplýva z reálnych potrieb verejného obstarávateľa.
Niektoré z položiek alebo častí ponuky sú oproti iným ponukám neprimerane nízke
V rámci ponuky úspešného uchádzača sú identifikované položky alebo časti predmetu zákazky, ktorých hodnota je neprimerane nízka oproti hodnotám rovnakých položiek iných uchádzačov.
Zjavne vysoké ponukové sumy
Ponuka úspešného uchádzača je zjavne vysoká, oproti hodnotám známych z iných zmlúv, cenníkov či iným známym priemerným hodnotám podobných predmetov zákazky.
Čas na predloženie ponuky nie je v súlade so ZVO
Verejný obstarávateľ určil lehotu na predkladanie ponúk alebo žiadosti o účasť v rozpore so ZVO.
Obmedzenie prístupu záujemcov/uchádzačov k informáciám/dokumentácii
Verejný obstarávateľ určil také podmienky, ktorými obmedzil prístup uchádzačom/záujemcom ku všetkým potrebným informáciám na predloženie kvalifikovanej ponuky.
Ponuky predložené po lehote na predkladanie sú akceptované
Napriek skutočnosti, že ponuky boli predložené po lehote na predkladanie ponúk, verejný obstarávateľ tieto ponuky akceptoval.
Nízky počet ponúk/žiadostí o účasť
V rámci súťaže bol predložený nízky počet ponúk alebo žiadostí o účasť (1 až 2)
Akékoľvek „tieňové“ ponuky/žiadosti o účasť
Ponuky predložili aj uchádzači, ktorí nie sú zjavne kvalifikovaní, resp. ich ponuka nespĺňa základné požiadavky určené verejným obstarávateľom
„Offshore“ ponuky
Ponuku predložil uchádzač, ktorého sídlo je v krajine tzv. „daňového raja“ alebo ponuku predložil uchádzač, ktorý má síce sídlo v krajine EÚ, ale jeho bankové účty sú v krajine tzv. „daňového raja“
Identifikované zmeny v ponuke uchádzača po jej predložení
V ponuke uchádzača je možné identifikovať určité zmeny, ktoré môžu nasvedčovať manipulácii s touto ponukou mimo zákonných možností
Ponuky vylúčené pre chyby
Verejný obstarávateľ vylúčil zjavne kvalifikované ponuky pre formálne nedostatky, resp. pre otázne dôvody.
Akékoľvek sťažnosti od neúspešných uchádzačov/záujemcov, mediálne podnety
áujemcovia, alebo uchádzači počas verejného obstarávania podali žiadosť o nápravu alebo námietku, resp. je identifikovaný iný spôsob podania sťažností voči procesu verejného obstarávania (napr. sťažnosťou na RO, mediálnym podnetom a pod.).
Vykonané zmeny hneď po uzavretí zmluvy, alebo pri podpísaní zmluvy
Samotná podpísaná ponuka obsahuje napr. naviac položky, ktoré ale neboli predmetom zákazky, resp. ponuky uchádzača. Sú vykonané podstatné zmeny meniace zmluvnú rovnováhu alebo predmet zákazky.
Výšky ponúk sa nezvyčajne blízko približujú k hodnote predpokladanej hodnoty zákazky, resp. k hodnote schváleného projektu
Väčšina z ponúk ich výškou takmer kopíruje predpokladanú hodnotu zákazky alebo hodnotu projektu tak, ako bol schválený v rámci ŽoNFP.
Opis predmetu zákazky je totožný, alebo veľmi podobný s údajmi uvedenými v ponukách z prieskumov trhu, ktoré sú súčasťou ŽoNFP
Technické špecifikácie, ktoré boli uvedené v rámci ponúk potenciálnych uchádzačov, ktoré sú súčasťou ŽoNFP sú totožné alebo veľmi podobné s tými, ktoré sú uvádzané v opise predmetu zákazky.
Chýba zdôvodnenie výberu úspešného uchádzača, resp. zdôvodnenie vylúčenia neúspešných uchádzačov
Verejný obstarávateľ síce vyhodnotil ponuky identifikovaním úspešného uchádzača a neúspešných uchádzačov, avšak chýba jasné zdôvodnenie tohto výberu.
Nezrovnalosti v zápisnici z vyhodnotenia
Zápisnice z vyhodnotenia (podmienok účasti, ponúk, a pod.) obsahujú viaceré nezrovnalosti (napr. časové, vecné) alebo obsahuje nesúlad v zozname členov komisie, resp. ich prítomnosti na vyhodnocovaní.
Vysoký počet zadaní zákaziek jednému dodávateľovi
Pri vyššom počte zadaní zákaziek je úspešným uchádzačom stále ten istý subjekt (či už na úrovni prijímateľa alebo aj na vyššej – napr. OP a pod.).
Kaskádové (reťazové) subkontrahovanie
Prijímateľ obstaral tovary od dodávateľa, ktorý ďalej dodal predmetný tovar prostredníctvom niekoľkých subdodávateľov, pričom pridaná hodnota subdodávateľov nie je zrejmá.
QR_20210724_01_01
Stránka Európskej komisie venovaná transparentnosti
Transparency
Img_20210814_01