SKMonitor
2021-2027
Dokumenty programovacieho obdobia [8]
2014-2020
Rozpočet [6]
Čerpanie pomoci [14]
Dokumenty programovacieho obdobia [6]
OP Integrovaná infraštruktúra [10]
OP Efektívna verejná správa
OP Technická pomoc [6]
OP - ostatné [1]
Monitorovacie výbory [5]
Hodnotenia a správy [19]
Horizontálne priority [6]
Nórske fondy 2014-2021 [2]
2007-2013
Rozpočet [5]
Čerpanie pomoci [6]
Dokumenty programovacieho obdobia [6]
OP Informačná spoločnosť (OPIS) [11]
OPIS Projekty
OPIS Hodnotiace správy [7]
Monitorovacie výbory [1]
Hodnotenia SR [22]
Hodnotenia EK [1]
Horizontálne priority [12]
Nórske fondy 2009-2014 [7]
2004-2006
Rozpočet [4]
Čerpanie pomoci [6]
Dokumenty programovacieho obdobia [9]
Monitorovanie [2]
Hodnotenia [4]
Nórske fondy 2004-2009 [3]
< 2004
Rozpočet [1]
Čerpanie pomoci [3]
Dokumenty programovacieho obdobia [1]
Korupcia
Korupčné vzory v schémach pomoci EÚ [12]
Korupcia v krajinách EÚ [1]
Potieranie korupcie [6]
OLAF [1]
Téma korupcie pri Eurofondoch v médiách
Téma zbytočných investícií v médiách [3]
Informácie
Informácie a verejná kontrola [5]
Digitálna kontrarevolúcia [4]
Informatizácia v SR [1]
Informačné systémy [17]
Otvorené dáta [3]
Publicita [3]
Sú eurofondy pre SR výhodné? [5]
Spisy a ich archivácia [1]
Prístup k informáciám [13]
Téma Eurofondov v médiách [3]
EU Fondy
Úvod do Eurofondov [7]
Organizačná štruktúra distribúcie európskej pomoci v SR [10]
Globálne granty a finančné nástroje [7]
Systém hodnotení, kontrôl a auditov EF [2]
Chronológia vstupu SR do EÚ [1]
Regionálna politika v SR [1]
Správy o kohézii 1996-2017 [1]
Kohézny Fond 1996-2008 [1]
EU semester [1]
Fond solidarity [1]
ISPA [1]
Európske zoskupenia územnej spolupráce (EZÚS) [1]
Správy o štrukturálnych fondoch [1]
Nezávislé hodnotenia [2]
Program stability [1]
Národný program reforiem [1]
Administratívne kapacity pre EF v SR [4]
Eurofondy v štátoch V4 [1]
Aktéri
Európska komisia [3]
DG Regio (regionálna politika) [7]
DG EMPL (sociálne veci) [2]
Úrad vlády [1]
Zastúpenie EK na Slovensku [2]
Stále zastúpenia SR pri EÚ v Bruseli (SZ EÚ Brusel) [2]
Európske zoskupenia územnej spolupráce (EZÚS)
Rada vlády SR pre digitalizáciu VS [1]
Partnerstvo pre otvorené vládnutie (OGP) [1]
Inštitút pre finančnú politiku MF SR [1]
Digitálna koalícia [2]
Splnomocnenec vlády pre MNO a informatizáciu [10]
Mimovládne neziskové organizácie MNO (NGO) [9]
Centire [2]
O projekte
Čo je SKMonitor [5]
Prípadová štúdia Logportál [5]
Prípadová štúdia Kaštieľ Oponice [1]
Kľúčové pojmy [11]
Literatúra [1]
Eurofondy vs. Marshallov plán [5]
Admin konzola [4]
Search
EUROFONDY, DOTÁCIE SR
Sú Eurofondy pre Slovensko výhodné?
Dostalo Slovensko z rozpočtu EÚ viac, ako doň prispelo? Je kľúčová otázka, ktorá zostáva nezodpovedaná po celý čas. Nominálne je čistá pozícia SR voči EÚ pozitívna a suma pomoci sa v súčasnosti pohybuje na úrovni dvojnásobku voči platbám. Čo ostáva v hmle je reálny úžitok z tejto pomoci pre bežného človeka. A po odpočítaní zbytočných nákupov a miery predraženia je takmer isté, že odpoveď bude NIE. To jest slovenskí daňoví poplatníci zaplatili do rozpočtu EÚ viac, než bol reálny úžitok z pomoci EÚ.
To neznamená, že členstvo v EÚ je nevýhodné. Znamená to len, že výhody súviseli s inými faktormi: colnou a menovou úniou, voľným pohybom prac. sily a kapitálu a pod. To všetko (a ešte niečo naviac) by sme tu mali i keby sme do rozpočtu Únie ničím neprispievali a nič z neho nedostávali.
Zdroj:
ec.europa.eu/budget
Img_20210727_01
Platby členských štátov do rozpočtu EÚ
Platby členských štátov do rozpočtu EÚ sú stanovené na úrovni 2% HDP danej krajiny. Programy pomoci EÚ sú nastavené tak, aby sa prostriedky prerozdeľovali od bohatśích štátov k chudobnejším. Tak sa formuje rozdiel medzi platbami do rozpočtu EÚ a výpatami z neho ako tzv. čistá pozícia daného štátu voči rozpočtu EÚ. Na grafoch sú uvedené výšky príspevkov a čisté pozície členských štátov za rok 2017.
Webstránka EU expenditure and revenue 2014-2020
Img_20210808_02
Zborník príspevkov, Konferencia - Verejné diskusné fórum SR vo vnútri alebo mimo EÚ? 2. marec 2012, Banská Bystrica
Z pohľadu ekonomickej dimenzie: Môžeme konštatovať, že aj pri najhorších scenároch má SR možnosť zostať čistým príjemcom, za predpokladu absorbčnej kapacity čerpania eurofondov.
Je Slovensko čistým príjemcom? Je - máme na mysli čistý rozdiel medzi povinnými odvodmi a príjmami z fondov EÚ.
Zaujímavé sú 2 ukazovatele:
1. Čistá finančná pozícia - dostaneme ju keď odrátame celkové odvody a príspevky do EÚ od celkových príjmov z EÚ -je to suma, ktorú môžeme použiť na realizáciu projektov (tretí stĺpec v poradí)
2. Údaj o výhodnosti čerpania z eurofondov = príjmy - výdavky (predposledný stĺpec)
Ekonomické výhody členstva v EÚ
• Jednotný európsky trh transformuje Európu na najväčší obchodný blok
• HDP v EÚ (ukazovateľ za rok 2011) -12 200 mld eur
• spolu s USA vytvára transatlantická ekonomika najväčší svetový trh, ktorý ročne vygeneruje cca 3 500 mld eur
• G-3 (EÚ. USA. Čína) spolu predstavujú 60 % svetovej ekonomiky
Img_20210808_03
Porovanie priamych zahraničných investícií (PZI) s pomocou v rámci Eurofondov
Obdobie
PZI, mil. EUR
Vládne stimuly, mil. EUR
Prac. miest
Región
% z novoutv. prac. miest
2002 – 2007
5 223
1 040
34 289
Trenčiansky
0
2008 - 2012
1 523
343
12 583
Trnavskom
18
Banskobystrický
0
Prešovský
0
Tab_20210808_04
Výročné správy Úradu vlády
QR_20210808_05_01